Tuesday, February 9, 2016

From Caraz To Nazca, Peru

We tacked on an extra day in Caraz, because it rained a lot overnight, which usually affects road conditions in these mountains. This was the first rain on our trip worth mentioning. We then headed south along the valley between the Cordillera Blanca and the Cordillera Negra, slowly climbing to the 13.500 feet high pass. Our suspicion about the rain were confirmed, in several places debris was still being cleared off the road.

Dry river in Peruvian desert
Dry river bed/trockenes Flußbett/Rio seco
goats on the road
Going home/in den Stall/A la casa
sunset
Sunset at/Sonnenuntergang bei/Atardecer en Chasquitambo, Peru
snow peaks
Cordillera Blanca, Peru
Houses on the hill
Home on the mountain/zuhause am Berg/Casas en la montaña
From the pass, the road turned west and descended toward the coast and back to the desert. The rivers became ever dryer, and green could only be seen where agricultural crops were being irrigated.
Once back at sea level, we camped at rural day-use facility near Caral, which had no electricity, running water, or wifi; can’t remember if there was a cellular signal. We spent a wonderfully dark and quiet night in this picturesque setting before heading toward its polar opposite: Peru’s capital Lima.
It took us “only” a good two hours to elbow our way through Lima, sticking strictly to the left lane of the Panamericana. From our experience, Lima is 50 km worth of in-your-face traffic chaos, which is as undisciplined as it is unrelenting. Unless you’re willing to tackle hundreds of kilometers of driving winding roads through the mountains, there is no detour around this city; we’re considering this detour for our way back.
Just south of Lima in Santa Maria del Mar, our next stop was a small airport for ultralight aircraft “alas del Mar” and the Uyuyuy model airplane club. We stayed there 10 days, participating in their inauguration of several new aircraft and flying with the Uyuyuyers.
Picturesque site
Rural camp near/idyllischer Platz bei/Campamento rural cerca de Caral
livestock on the Panamericana
Rush hour at the Panamericana/
Peru desert views
The desert goes on/weiter durch die Wüste/Continua el desierto
Ancon and Tortugas, Peru

Up in the foot hills, we also met two German slope pilots and some of their Peruvian friends, all of whom live there. They have a nice slope up a steep dirt road, and every Saturday they meet there, starting with a German breakfast. We flew with them under a low overcast in unusually poor conditions, which we all blamed on El Niño; normally, it’s sunny and windy at that time of year.
We then continued on down the Panamericana to Nazca. This place is best known for the Nazca lines, huge geometric patterns and figures marked on the desert floor; they are a Unesco world heritage site. We stayed a few nights at the very comfortable Fundo Rafael, from where it was only a short walk into town. Nazca is one of the nicer places we had encountered on this trip through Peru.
Within view of our campsite was the Cerro Blanco, the world’s highest sand dune (6.791 feet). We briefly thought about going up there to fly, but when we imagined the physical effort of slogging up all of that loose sand, we decided to forget that idea.

Von Caraz nach Nazca, Peru

Wir blieben einen Tag länger in Caraz, da es über Nacht viel regnete, und sowas führt oft zu Behinderungen auf den Gebirgsstraßen. Auf unserer Reise bisher war das der erste erwähnenswerte Niederschlag. Dann fuhren wir im Tal zwischen den Cordilleras Blanca und Negra hinauf bis zum 4.100 Meter hohem Pass. Unser Verdacht über Behinderungen bestätigte sich, da an einigen Stellen immer noch die Straße frei gemacht wurde.
Camper at Santa Maria del Mar
Camper at Santa Maria del Mar
Ultralight from Alas del Mar Club
Ultralights in formation
Ultralight airport and RC field at SantaMaria del Mar
Vom Pass gings bergab nach Westen, zurück Richtung Wüste entlang der Küste. Die Flußläufe trockneten immer mehr aus, und Grün gab es nur zu sehen wo bewirtschaftete Felder bewässert wurden.
Fast an der Küste angekommen, campten wir auf der Wiese einer Tagungsstätte in der Nahe von Caral. Dort gab es weder Strom, noch fließendes Wasser oder Internet; ob's Handynetz funktionierte wissen wir nicht mehr. Wir haben eine herrlich dunkle und stille Nacht an diesem malerischen Ort verbracht, bevor wir uns das vollständige Gegenteil konfrontierte: Peru's Hauptstadt Lima.
Wir brauchten "nur" gute zwei Stunden, um uns durch Lima zu kämpfen, wobei wir stur auf der linken Fahrspur der Panamericana blieben. Wir erlebten Lima als ein 50 km langes alles verschlingendes Verkehrkaos, das gleichermaßen unerbittlich wie undiszipliniert war. Es gibt keine Umgehung außer hunderte von Kilometern durchs Gebirge zu fahren; am Rückweg werden wir uns das dann überlegen.
Unser nächster Stop war dann etwas südlich von Lima in Santa Maria del Mar wo wir auf einem kleinen Flugplatz für Ultraleicht-Flugzeuge (Club Alas del Mar) und des Modellflug Club's Uyuyuy campten. Zehn Tage blieben wir dort, nahmen an der Einweihung einiger neuer Flugzeuge teil und flogen auch mit den Uyuyuyern.

Ultralights Inaguration Day
Santa Maria del Mar Ultralight Airport
"Alas del Mar" Ultralights/Ultraleicht/Ultralivianos
Slope gliders at Pachacamac, Peru
Foggy morning/nebliger Morgen/Neblina
Road up the hill and German breakfast
Steep road and good breakfast/steiler Weg und gutes Frühstück/Carretera empinada y buen desayuno
RC glider pilot and glider
Slope flying at/Hanglfug bei/Vuelo de ladera en Pachacamac, Peru
Wir trafen auch zwei deutsche Hangflieger und ein paar ihrer peruanischen Freunde, die alle in der Nähe wohnen. Ein steiler Feldweg führt zu deren schönen Hang hinauf, und jeden Samstag treffen sie sich dort zunächst auf ein deutsches Frühstück. Leider war es  bedeckt und fast windstill und daher schlechte Flugbedingungen, für die wir einstimmig den El Niño verantwortlich machten. Zu dieser Jahreszeit gibts dort normalerweise Sonnenschein und guten Hangwind.
Dann sind wir die Panamericana nach Nazca hinunter gebrettert. Die Nazca Linien sind weltberühmt. Die Wüste ist dort voller riesiger geometrischer Muster und Figuren die ein Unesco Weltkulturerbe sind. Wir campten ein paar Tage im angenehmen Fundo Rafael, von wo aus man bequem in die Stadt zu Fuß gehen kann. Nazca ist eine der schöneren Städte, die wir in bis jetzt in Peru besucht haben.
In der Nähe ist auch der Cerro Blanco, die höchste Sanddüne der Welt (2070 m). Wir überlegten kurz ob wir dort zum Hangfliegen hinauf sollten, aber das haben wir dann fallen lassen, als uns der Schwierigkeitsgrad dieses im losen Sand Hinaufstapfens bewußt wurde.

De Caraz a Nazca, Peru

Nos quedamos un día mas en Caraz porque llovió toda la noche; generalmente la lluvia afecta bastante las condiciones de la carretera en estas montañas.  Esta fue la primera lluvia en nuestro recorrido que vale la pena mencionar. Continuamos hacia el sur a lo largo del valle de la Cordillera Blanca y la Cordillera Negra subiendo lentamente al paso de 4.100 metros. Confirmamos nuestra sospecha acerca de la condición de la carretera ya que en varios sitios todavía estaban retirando los escombros al lado de la carretera.

rc flying in Peru
rc glider flying at the slope in Pachacamac
launch and hand-catch landing
Flying at/Fliegen bei/Volando en Pachacamac, Peru
Desde el paso, el camino sigue al occidente hacia la costa y de regreso al desierto.  Los ríos cada vez mas secos y lo único verde son los cultivos irrigados.
Una vez de regreso al nivel del mar acampamos en zona rural cerca de Caral donde no había electricidad, ni agua, ni wifi y no recordamos si había señal celular. Pasamos una noche maravillosa en la oscuridad y tranquilidad de este pintoresco lugar antes de dirigirnos a algo totalmente opuesto: La capital de Perú, Lima.
Nos llevo tan sólo unas buenas dos horas el atravesar Lima, permaneciendo estrictamente en el lado izquierdo de la Panamericana.  De acuerdo a nuestra experiencia, Lima es 50 kilómetros de total caos; un trafico acosador tan indisciplinado como imparable. No hay forma de evitar Lima, a no ser que uno este dispuesto a manejar cientos de kilómetros de carreteras serpenteadas a través de las montañas.  Estamos considerando este ruta para el regreso.
 Justo al sur de Lima, en Santa Maria del Mar se encuentra nuestra siguiente parada, un pequeño aeropuerto de aviones ultralivianos sede del Club de Ultralivianos Alas del Mar y el Club de Aeromodelismo Uyuyui. Nos quedamos aquí diez días, participando en la inauguración o “bautismo” de los ultralivianos y volando con los Uyuyuers.

Peru desert
Peruvian desert
Cerro Blanco, Peru
Cerro Blanco, Peru
Nazca lines
Nasca figures
Nazca Lines/Nazca Linien/Nazca Lineas
Nasca Site
From Fundo Rafael
Fundo Rafael with/mit/con Cerro Blanco
En los cerros también conocimos a dos pilotos de Alemania que viven aquí y que vuelan planeadores de ladera. Ellos con otros peruanos vuelan en lo alto de un camino empinado a las afueras de Pachacamac. Se reúnen a volar los sábados comenzando con un buen desayuno alemán. Volamos con ellos cubiertos por la neblina y en bajas condiciones de vuelo inusuales para este lugar. Todos atribuyeron esto a El Niño ya que, por lo general, hay buen sol y viento en esta época del año.
Continuamos sur por la Panamericana hacia Nazca. Nos topamos con las Lineas de Nazca, enormes dibujos geométricos y figuras trazados en el suelo del desierto inscritos por la Unesco como patrimonio de la humanidad. Acampamos por un par de noches en el Fundo San Rafael a pocos pasos del centro de la ciudad. Nazca es uno de los lugares mas acogedores que hemos encontrado en nuestro viaje por Perú.
Desde el Fundo teniamos una vista clara del Cerro Blanco, la duna mas alta del mundo (2.070 metros). Brevemente se nos ocurrió que podíamos ir a volar en la cima del cerro. Sin embargo, cuando nos imaginamos el esfuerzo físico requerido para subir ese montón de arena suelta, decidimos olvidarnos de ello.